Friday 29 March 2013

Secret Recipe Result Cemerlang


Jom kita sambung entry kita pasal tips untuk menjadi cemerlang.. Setiap orang pasti ada cara nya tersendiri.. Bergantung kepada diri kita sebenarnya.. Kalo kita nak mmg kita akan buat, tapi kalo da malas tu berjuta2 berbilion2 bertrilion2 alasan la yg akan diberi.. 

Saya hanya boleh share apa yg saya buat saje buat sepanjang tahun peperiksaan SPM.. Urm.. Let me refresh it back first.. tut..tut...tut.. Ok saya dah ingat.. Bermula lah alkisah saya sebagai seorang student..

Sepanjang saya tengah belajar ada la certain benda yg mmg yg saya amalkan.. Saya buat secara berterusan ok? xde brek2 cm tekan brek keta derr..


Saya ni kdg2 blur kdg2 bole pick up apa yg cikgu ckp.. Seriously.. Jadi bila saya x phm saya akn buat muka blur saya  =.= .. Antara cikgu2 yg ngajor saya, cikgu bio saya lah paling kuat satelit dia coz dia selalu dpt kesan saya tgh blurr.. cikgu saya akan repeat cmpy la phm.. nsib bek la berkesan.. Hahaha.. tapi yg ni jgn lak korang gi apply.. Naya saya kunk x pasal2 nanti.. 

Bila dah tak phm tu rjin2 la gi tanya.. jgn wt donno.. cmpy bila korang x phm kalo da cm tu.. btol x? tu lah yg saya buat.. kalo ada jer bab yg saya tak phm saya akn pi tanya cikgu.. time nk salam time tu la saya pi tanya.. yela.. time dlm kelas bila saya tnya, ati saya ni still x puas dgn jwpn yg cgu bagi.. sebab cikgu kena terang kan kat sume skali walaupon yg tanya tu sorang jer.. so nk puas kan ati saya yg bergelodak cm tsunami ni, saya gi la tnya face to face.. mmg masok la dlm pala otak saya ni.. bila cikgu hanya fokus kt kita mmg secara automatik kita akan phm apa yg cikgu terang kan.. x caya korang buat la.. baru korang phm.. time nk bertanya tu kdg2 saya ajak kwn2 saya.. Ilmu ni lebih berkat kalo kita share kan dgn org lain.. Tu la kata2 cikgu bio saya.. Igt sampai skrg..

Pe lagi yer yg saya buat?


Oh.. Ni mmg penting.. Tak kira la korang ni agama apa sekali pon korang kena sentiasa minta pertolongan dari Tuhan.. Saya ni orang Islam.. Jadi sepanjang tahun saya nak ambik periksa SPM saya akan buat solat hajat.. Cukup la dua rakaat jer.. Asal kan kita buat secara berterusan.. Doa merupakan senjata yg paling kuat bagi umat Islam.. Jadi berdoalah.. Mintak jer kat Tuhan.. Luahkan.. ALLAH Maha Mengetahui.. Dia tahu apa yg kita dah usaha kan.. Cuma DIA nk tgk sama ada kita ni akan berserah@bertawakkal kpd DIA atau tidak..cTime wt solat hajat tu korang mintak la supaya hati korang tu terang benderang.. Senang nk masok ilmu.. Yg len2 tu korang pandai2 la.. X kan tu pon nk kena bagitau? 


Selain solat hajat saya akan buat dua solat sunat ni gak.. Tapi yg ni kdg2.. Satu sbb nya saya terlajak tido walaupon da set time nk wt solat sunat tu.. Saya akan wt solat sunat tahajjud time minggu nk periksa jer coz time tu saya mmg mudah nk bgn.. Alhamdulillah ALLAH permudahkan saya utk bgn di tgh mlm walaupon hnya pada wktu2 tertentu.. Memang tenang ati saya yg gelisah ni pas wt solat tahajjud.. Kuasa Tuhan.. Jadi kalo korang terjaga waktu mlm tu rjin2 kan lah tubuh badan korang tu utk wt solat sunat tahjud.. Ustazah saya (bukan makcik saya yer?) ada ckp org yg wt solat sunat tahajjud ni doa dia lebih mudah utk dimakbulkan oleh ALLAH.. apa lagi? rebut lah peluang ni.. ALLAH tu Maha Pemurah.. DIA akan tolong hamba-hambaNYA yg sentiasa meminta pertolongan..


Satu lagi solat sunat Dhuha.. Saya start wt solat ni time bulan Ramadhan.. Kwn2 saya yg ajak.. Syukur sgt ALLAH pertemu kan saya dgn kawan2 yg baik2 mcm ni.. Terima kasih buat Teha Pilus, Hazirah Ishak, Nadrah dan sume yg ngajak saya untuk berjinak2 menunaikan solat sunat Dhuha.. Mak saya pon menggalakkan saya utk tunai kan solat ni.. Mak saya ckp solat sunat Dhuha ni kunci kpd pintu rezeki kita.. Mmg terbukti apa yg mak saya habak kan tu..

Makcik saya lak habak kt saya "Sekiranya kita ingat pada ALLAH, ALLAH akan pada kita".. Dia ada gak habak dlm bahasa arab tpi saya lupa laa.. Sorrrii...

Ok la..saya sambung len kali la.. yg tu nanti saya akan cerita dgn lebih mendalam cmpy ley wt korang lemas dek kedalamannya (da mula merepek merabannya tu dtg).. Assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment