Tuesday 9 April 2013

Biasiswa



Ya ALLAH.. da lama saya tak buka blog saya.. rindu pulak tangan ni nk menaip..

Sebenarnya sejak kebelakangan ni saya sibuk uruskan permohonan biasiswa saya.. Memang pening kepala saya nak memikirkan nya.. Hanya Tuhan sahaja yang tahu.. Yela apa taknya banyak sangat biasiswa yang saya nak mohon.. Kalo satu x dpt yg lain boleh jadi sebagai backup utk saya.. Tapi disebabkan terlalu sibuk dengan urusan biasiswa ni saya kena demam selesema.. Hahaha.. Mana taknya banyak sangat borang nak kena isi.. Tambah2 lak nk kejar dateline permohonan biasiswa2 tu..

Nak kena apply tu la, nak kena isi yang ni lah, nak kena print mcm2 borang, minta pengesahan untuk borang yg nk kena hantar dan kena minta tandatangan pengetua pulak.. Da la saya duduk dekat Sarawak pengetua sekolah saya pulak dekat semenanjung.. Doyaii..

Pening kepala saya pikir mcm mana nk selesai.. Nasib baek laa saya ada sorang makcik yg BAIK HATI nk tolong saya (mesti kembang orang tu kalo baca ni).. Thank you bebanyak la dekat dia sebab dia yg tolong saya dapatkan tandatangan pengetua saya.. Kalo x terpaksa saya naik flight pergi sekolah semata-mata nak pergi minta tandatangan (mcm la mak saya benarkan).. Kan da byk membazirkan duit ayah saya jer kat situ.. 

Mak saya pon sama banyak tolong saya.. Dia lah yang pergi fotostat semua borang2 dgn sijil2 saya.. Hehehe.. Ngabeh duit dia jer.. Ayah saya pon tak ketinggalan.. Da la sibok dengan urusan kt pejabat tambah2 lak sekarang dia da naik pangkat jadi Pengarah tapi dia still boleh tolong saya siapkan borang2 biasiswa ni.. Alhamdulillah semuanya sudah selesai..  Saya isi borang biasiswa kt sini la.. http://afterschool.my/scholarship/

Dan hari tu saya dapat satu panggilan dari satu pihak biasiswa (rahsia x leh bagitau).. Saya memang gembira pada mulanya sebab saya terpilih untuk melanjutkan pengajian saya.. Tambah2 lak saya telah di'offer'kan untuk melanjutkan pengajian saya untuk perubatan ke luar negara.. Ini lah apa saya impikan selama ini.. 

Saya tanya pihak agensi tu saya bakal dihantar ke mana nanti? Dalam hati saya cakap harap2 dpt sambung dkt India.. heaven of medicine.. teringin sangat2 nk pergi.. Tapi jwpn yg dia bagi adalah sebaliknya.. Pihak agensi tu bagitau saya yang saya akan dihantar ke Rusia.. Mang ai.. RUSIA.. negara yg terakhir saya akan pergi untuk pergi buat perubatan.. So saya minta pihak agensi tu bagi tempoh masa utk terangkan dkt family saya..

Moscova yang terletak di rusia

Bila dah habis berbual dgn agensi tu, saya terus mesej mak saya.. Saya sebenarnya dah boleh agak apa yg mak saya akan balas.. Tapi saya still bgi jugak.. Mak saya reply yg dia doakan saya dapat kat dalam negara jer.. Hati saya still tak puas dgn jwpn yg mak saya bagi.. So saya tanya pulak pndpt makcik saya (nasib baik la dia x mintak apa2 bayaran sbb da byk sgt mnx opinion dari dia.. hehehe).. Makcik saya suruh saya wt istikarah.. Pas msj dgn dia hati saya da dkt tgh2.. Nak ke tak nak? Tu yg saya tanya kt diri saya..



                                           
Malam tu saya terus msj kwn saya, Teha Pilus bincang pasal benda ni.. Mmg terbaik laa.. Hati saya kuat ckp yg saya tak perlu pergi coz rusia tu negara anti-Islam.. Memandangkan saya ni orang Islam saya perlu mengutamakan agama saya walau dalam apa jua keadaan.. Takkan saya nak mempertaruhkan agama saya semata-mata nk belajar kt luar negara especially kt tmpt orang yg memang benci giler dkt Islam? No way man.. So saya msj agensi tu saya mintak dia terangkan semua perkara dkt ayah saya..



Sebelum tidur, saya teringat apa yg saya pernah borak kan dgn kwn saya, fain pasal seorang student perubatan kt rusia yg pernah bagi speech kt tmpt tuisyen.. Mmg sama dgn apa yg teha bagitau.. Walaupon dorang dpt maklumat dari orang yg berlainan namun penglaman ex-student perubatan Rusia yg dorang citer kat saya mmg hampir sama.. Exactly 95% form their story are almost the same.. Is it just a coincidence or else?

Keesokan harinya, dalam pukul 6 ptg (mmg wktu balik kerja ayh saya) my dad ckp jgn pergi lah dkt rusia.. tunggu offer yg lain.. fuyoo.. mmg tpt firasat saya.. Alhamdulillah ALLAH telah memberi petunjuk semasa saya berada dlm kekeliruan ketika saya ingin membuat keputusan.. Yelar.. Da benda ni melibatkan masa depan saya.. 

Sebenarnya ayah saya dah contact pakcik saya a.k.a seorang doktor dkt sebuah hospital yg saya sendiri tak tahu.. Hehehe.. Tu tak penting.. apa yang penting ayah saya ckp pakcik saya bgtau dkt dia jgn biarkan saya pergi buat perubatan dkt rusia coz terok nanti.. ada byk lagi.. tapi saya malas lah nk explain panjang2.. dan mlm tu jugak saya msj agensi tu dan saya bgtau yg saya tak berminat..

Mungkin kwn2 saya tertanya mengapa saya tolak twaran tu sedangkan ianya adalah overseas.. Hey guys.. Saya pergi bukan sebab nk kejar glamour dpt pergi buat perubatan kt luar negara tapi saya nak timba ilmu perubatan yg dpt menjadikan saya seorang doktor yg berkualiti dan dpt berkhidmat dgn baik seiring dgn agama Islam saya.. InsyaALLAH satu hari nanti..




So buat sesiapa yang dapat offer further study kt overseas think it wisely.. Jangan menyesal kemudian hari sudah.. Time tu bubur da basi dah pon.. Hancur peribahasa saya buat.. Hahaha..

p/s : terima kasih bebanyak dekat cikgu2 saya sebab da byk sgt tolong saya time nk apply borang biasiswa ni.. 

1 comment: