Tuesday 9 April 2013

Secret Recipe Result Cemerlang 2



Saya rasa entri pasal tip2 kecemerlangan belum habis lagi kan? Hahaha.. Dah berzaman saya tak sambung pasal entri tu.. Saya rasa rajin semacam lak hari ni nak sambung semula entri pasal tip2 kecemerlangan..

Biar saya refresh dulu.. sampai mana yer saya dah tulis.. ok2 saya dah ingat balik.. jom kita sambung..



Sepanjang tahun saya nak periksa, saya mmg kena amik supplement untuk kuat kan daya ingatan saya ni.. maklum lah subjek yang saya amik kebanyakan memerlukan daya ingatan yang kuat untuk menghafal formula2 dan mcm2 lagi.. antara supplement yg saya amik ialah kismis, kurma, air zamzam, aprikot dan banyak lagi sbnrnya.. ni semua mak saya yang supply kan.. kat dlm loker belum habis lagi mak saya pergi tambah lagi.. penuh dengan supplement jer.. Tapi ingat.. Jadi kan sebagai makanan tambahan sahaja.. saya ulang balik "JADI KAN MAKANAN TAMBAHAN SAHAJA"..



Selain tu elakkan makan maggi.. ala setahun jer. kalo saya boleh buat korang pon mesti boleh buat jugakkan? lepas habis periksa korang balun la sepuas-puasnya.. mcm saya jugak.. hahaha.. dah setahun tak merasa mana tak gian nk rasa mi maggi tu..



Time saya nak trial tahun lepas makcik saya lak pergi tambahkan menu supplement saya yg dah berlambak tu.. dia bagi saya pil minyak ikan.. jenama apa pon saya x sure.. maybe jenama shine kot.. ntah lah..  besar betol pil tu saya tengok.. dah mcm pil ubat mr.krab lak.. hahaha.. pil minyak ikan ni mmg bagos sbb byk mengandungi omega 3.. korang tak rasa pelik ker kenapa Terengganu dgn Kelantan budak2 dorang kebanyakannya pandai? Ni lah jawapan dia.. Terengganu dgn Kelantan kan popular dgn ikan.. bdk2 dkt situ kan selalu mkn ikan.. so hmpir setiap hari dorang dpt omega 3 dari ikan yg dorang makan.. saya pernah baca dalam ikan tongkol yg digunakan sbgai lauk utk nasi dagang mempunyai kandungan omega 3 yg sgt tinggi.. tak tahu lah betul ke tak..



Saya ni pelajar asrama.. maknanya setiap pukul 3.30 saya mesti kena pergi prep.. doyaii.. prep pukul 3.30? mmg mengantok laa jwb nya.. da la bdn ni masih letih.. kena pulak pergi prep.. jadi saya ubah schedule saya.. saya ganti kan prep tu dgn study group.. kurang sikit ngantok nyer.. tempat yg selalu buat study group biasanya dekat kelas atau dekat perpustakaan..

Study group x perlu ramai2..  kalo ramai sgt nanti jadi ngumpat group lak.. cukup la setakat tiga atau empat orang.. study group ni bagos sebab kita boleh share2 kan ilmu.. pas tu setiap orang pasti akan ngajar mana2 subjek yg paling dorang terer dkt ahli2 study group dorang tadi.. bila kita ngajar orang lain sebenarnya kita jugak dapat menguatkan daya ingatan dan pemahaman kita di samping dapat membuat orang lain lebih paham..

Study group ni depends on korang macam korang nak rancang dan buat.. saya biasanya akan tanya budak2 study group saya apa yang dorang nak belajar sebelum study group.. bila dah tahu subjek apa yg bakal saya belajar, saya akan tgk adakah subjek tu saya pandai ke tidak.. kalo saya tak berapa nak pandai dgn bab tu saya akan suruh kawan saya, Taibah a.k.a akak exco utk ajar kami berdua (saya dgn Chati)..



Saya ni ada masalah low confident.. Setiap kali minggu peperiksaan mesti saya rasa low confident.. dasar penyakit betol.. pas ni memang kena jumpa pakar psikologi agak eh wt treatment hilangkan penyakit ni.. hahaha.. merepek sudah.. so untuk sedapkan hati saya ni saya akan call mak saya dan mintak dia doakan saya agar dapat buat dgn baik.. walaupon ayat yg mak saya pakai tu ayat recycle, dah berulang kali dia ckp tapi ayt tu gak la yg naikkan sedikit confident saya untuk menghadapi peperiksaan.. hampir setiap hari saya call.. mintak benda sama.. doakan saya dapat jawab peperiksaan dgn baik..



ALHAMDULILLAH.. setiap kali saya mendapat results peperiksaan, results saya boleh dikatakan memang memuaskan hati saya.. tu lah keajaiban doa seorang mak.. Jadi setiap kali korang nak periksa korang mintak lah mak korang doakan korang agar cemerlang dalam peperiksaan.. Doa seorang mak untuk kejayaan anak2 nya memang terus diangkat dan dimakbulkan oleh ALLAH.. Chop2.. mintak sekali dengan ayah.. dia dah banyak berkorban mencari rezeki untuk kita..



Kwn2 saya kebanyakannya jenis yg suka bertanya.. bagos betul hobi dorang ni.. hahaha.. Kalo kwn2 mintak saya terangkan sesuatu bab, saya akan tengok dulu sama ada saya mahir atau tidak bab tu.. kalo tidak saya akan mintak dorang tanya dgn org yg lebih mahir sebab saya tak nak buat ajaran sesat der.. karang tak pasal2 kena label sebagai ayah pin.. xnk2.. tapi kalo saya rasa saya mahir dgn bab yg dorang tanya tu saya akan pikirkan dulu macam mana cara nk terang kan.. jangan main taram jer.. karang lain jadi nyer.. saya akan cuba untuk terangkan dkt dorang sampai lah paham..

Selain itu, kalo saya sendiri yang tak paham saya akan bertanya dengan rakan2 saya.. Jgn sesekali kita pikir kita ni dah pandai kita tak perlu nk bertanya.. Tu mmg silap sama sekali.. Saya akan bertanya kpd kwn2 saya mengikut subjek yg mereka mahir.. Kalo add math dgn fizik saya selalu tanya taibah.. tapi kalo math pulak saya tanya nadrah dgn afiqah.. biologi kebiasaannya saya akan tanya balqis dengan fain.. setiap subjek mmg saya ada cikgu junior saya sendiri.. jgn ingat subjek teras tu senang especially bm.. bm pon saya ada cikgu junior saya sendiri jugak.. farah naquiah a.k.a pakar bm.. mmg saya kagum tgk bm dia.. terbaik wooo..



conclusionnya, korang kena lah sentiasa share kan ilmu korang tu dgn orang lain.. jgn jadi kedekut ilmu.. bila orang tanya cubalah jwb sebaik mungkin.. kalo x boleh tolak lah dgn cara yg baik.. Bak kata chef ammar ' don't let the knowledge die with you'.. lagi satu kalo korang tak paham jangan malu nk bertanya.. kalo malu dgn cikgu korang try tanya dgn kwn2.. mungkin dorang boleh bagi explaination yg boleh buat korang phm..



Ok.. Yang penting sekali jaga hubungan korang dengan cikgu2.. Korang perlu jaga perasaan cikgu2 yg mengajar korang sbb dorang tu parents kedua kita time kita kat sekolah.. Keberkatan ilmu kita terletak pada keredhaan cikgu2 kita.. dorang da banyak berkorban untuk kita semata-mata nak melihat kita berjaya.. so, bila korang dah berjaya jangan lah korang lupa jasa cikgu2 yg pernah mengajar korang.. jangan berat sangat mulut tu nk ucapkan terima kasih sebab dengan ucapan tu sebenarnya dah cukup menggembirakan hati mereka.. 

No comments:

Post a Comment