Monday 29 April 2013

Pengalaman Interview UM



Hari ni saya kena pergi interview untuk kemasukan asasi UM.. interview ni baru taun ni first time start.. patot laa setiap kali saya tanya senior2 dgn sepupu saya dorang ckp xtau apa2.. ok interview ni start pukul 8.30.. pagi bukan malam yer? so saya dtg dkt Hotel Merdeka Palace, Sarawak dlm pukul 7.30.. 


Saya laa owg pertama yg pergi daftar.. excited ada nervous lagi terlebih ada... time dftr tu saya kena cek nama, tndatangan (mcm biasa la kan) pastu dia bagi name tag.. dowg bagi saya sehelai kertas.. dlm tu ada la bbrpa soalan.. bukan soalan spm ok? nanti time nk kena intrview bru laa saya kena bg kertas tu dkt dorang.. ooppss lupa lak interview ni dlm kumpulan bukan secara individual.. satu kumpulan ada 5 atau 6 org.. 


Saya dpt group paling last sekali and member dlm group saya tu gak la yg paling sedikit sekali.. group saya empat orang jer.. sorg lelaki 3 orang perempuan.. disebab en group saya ni last so mmg lama laa group saya kena tggu.. dkt 3 atau 4 jam cmtu.. da beku rasa nyer sebab sjuk sgt.. aircond maklum la yer? 


Dlm pukul 12.30 baru laa kitorang kena interview..dup..dap..dup..dap.. jntung saya berdegup dgn laju.. mybe 140 km/h.. cehh da cm kena heart attack lak.. bila masuk jer saya hanya nampak ada dua orang panel yg bakal interview kitorang.. dua2 perempuan.. yahoo!!! lega sikit ati saya ni.. dua2 tu lecturer dkt Universiti Malaya.. mula2 tu kitorang kena introduce diri masing2.. Ice breaking laa sgt sdg en time tgh tggu giliran kitorang sume da melt..


Group saya sume ckp BI.. perghh.. mmg tunggang langgang laa BI saya.. mana pronounces, mana grammar.. mmg hancur.. but I tried my best.. (best ler sgt).. Nape laa saya x ckp bm tadi?? doyai... lagi senang nk explain.. =_=" .. kitorang kena introduce en diri dlm 10 minit jer.. satu kumpulan ok bukan sowg introduce diri masing2 sampai amek masa 10 minit.. pandai2 laa bahagi en masa.. tpi en mmg bez laa.. santai jer.. nasib baik laa group saya kebanyakannya dari dorang byk tlg saya.. thanx to my group member for helping me to explain to the interviewer in english although it was such a mess.. 

Lepas habis jer sesi perkenal en diri lecturer tu bagi kitorang study case.. saya rasa sume group kena soal dgn soalan yg berbeza.. antara study group yg lecturer tu tanya adalah pasal internet, facebook, stress, money.. yg satu agi x silap saya pasal changing school.. maybe.. x bape nk igt laa.. 


So group saya dpt topik pasal money.. soalan dye bunyi lebih kurang cmni.. kalo kitorang dpt 500k apa yg kitorang buat dgn duit tu? merepek jer laa (serius jgn ikot advise saya ni).. mmg x terasa cam intrview.. cm borak2 jer.. group saya bahagi en explanation tu kpd two type of person.. kitorang akan guna duit tu as good person and also as a bad person.. time bad person tu paling best.. imaginasi habis kuar sume sekali..


Bila lepas habis sesi discussion kitorang masing2 ditanya dgn satu dua soalan.. but we all steady laa jwb.. time saya kena soal, lecturer tu try provok saya dgn tanya sama ada saya nk smbung belajar dekat PASUM or overseas kalo saya dpt offer utk dua2 sekali.. jdi jwpn saya utk soalan2 yg hot tu ialah bla.. bla.. bla.. bla.. bla.. bla.. bla.. huhuhu.. secret ne ler gitau.. pastu lecterur tu ada tanya gak saya ni ada backup plan ur x.. lecturer tu ckp medicine is a difficult field for a student to get.. so they advise me to prepare my own backup plan.. urmm.. mybe kalo x dpt medicine saya igt nk smbung pharmacy.. ley buat duit dgn jual ubat jer.. hehehe.. 

Dlm pukul 1.15 ptg mcm tu laa kitorang baru habis.. lama gak tapi saya rasa macam cepat sgt.. xpuas kot.. best btol session tadi.. maybe ada hikmah kenapa kitorang group last.. so that's the story behind my interview.. jadi bagi yg bakal2 kena interview prepare laa nanti yer?? saya hanya ley share jln cerita interview saya ni jer.. maybe next year jln cerita akan berubah ker? kita xtau.. so get ready only.. I wish the best for you guys.. amin..

No comments:

Post a Comment